ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ (Δ.Α.Ε.)

"O ΩΡΛ είπε ότι το παιδί μου ακούει όλους τους ήχους, αλλά του μιλάω και δεν με ακούει"
 

Συχνά γονείς αναφέρουν την παραπάνω φράση, που φαίνεται, είτε παράλογη, είτε να βρίσκει δύσκολα απάντηση. Η απάντηση ίσως βρίσκεται σε μία διαταραχή που ονομάζεται Διαταραχή Ακουστικής Επεξεργασίας (ΔΑΕ).

Η ακουστική επεξεργασία αναφέρεται στον εντοπισμό, την αναγνώριση, την ανάλυση και ερμηνεία από τον εγκέφαλο των ακουστικών ερεθισμάτων που λαμβάνουμε καθημερινά. Με τον όρο Διαταραχή Ακουστικής Επεξεργασίας αναφερόμαστε στη δυσκολία του εγκεφάλου να εκτελέσει αυτή τη διαδικασία. 

Αυτή η διαταραχή μπορεί να είναι εκ γενετής ή επίκτητη και να εμφανίζεται σε άτομα με φυσιολογική ακοή ή βαρηκοΐα.

Επίσης, μπορεί να υπάρχει ταυτόχρονα με άλλες διαταραχές, όπως η διάσπαση προσοχής, ειδική γλωσσική διαταραχή, μαθησιακές δυσκολίες και διαταραχές αυτιστικού φάσματος, αλλά δεν οφείλεται σε αυτές.

Υπάρχει ένα μεγάλο φάσμα δυσκολιών που ποικίλουν από άνθρωπο σε άνθρωπο. 

Πιο συγκεκριμένα, μπορεί να παρατηρηθούν τα εξής:

  • Μειωμένη συγκέντρωση σε θορυβώδη περιβάλλοντα.

  • Μειωμένη κατανόηση της γλώσσας σε θορυβώδη περιβάλλοντα.

  • Δυσκολία στην ακουστική διάκριση ήχων ή ακουστικά όμοιων λέξεων.

  • Μειωμένη απόδοση στην ακολουθία ακουστικών εντολών.

  • Δυσκολία στην ακουστική μνήμη.

  • Δυσκολία στον εντοπισμό της πηγής του ήχου.

  • Καθυστέρηση στην ομιλία και προβλήματα άρθρωσης.

  • Αργή ανταπόκριση σε ερωτήσεις.

  • Συμπτώματα υπερευαισθησίας σε ήχους.

  • Συχνά ζητούν επανάληψη ή επαναδιατύπωση των λεγόμενων

  • Μειωμένη επίδοση στο σχολείο-δυσκολία σε ανάγνωση, συλλαβισμό λέξεων, ορθογραφία, εμπλουτισμό λεξιλογίου.

Ο εντοπισμός των παραπάνω δυσκολιών, σε συνδυασμό με στοιχεία από το παιδιατρικό ιστορικό, όπως οι συχνές μέσες ωτίτιδες, ο υψηλός ίκτερος, χαμηλό βάρος γέννησης, προωρότητα, περιγεννητική υποξία-ανοξία, μπορεί να μας κατευθύνουν προς αυτή τη διαταραχή. Έτσι λοιπόν, ο θεραπευτής που έχει συλλέξει όλα αυτά τα στοιχεία, καλό θα ήταν να παραπέμψει τους γονείς σε εξειδικευμένο ωτορινολαρυγγολόγο στη διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας ή ειδανικότερα σε ακουολόγο που με τις κατάλληλες εξετάσεις θα μπορεί να οδηγηθεί σε σωστή διάγνωση και να διαμορφωθεί κατάλληλη προσέγγιση για το παιδί. 

Πως μπορούμε να βοηθήσουμε όμως τα παιδιά με ΔΑΕ, στο σπίτι και στο σχολείο;

Γενικά στοιχεία που βοηθούν τα παιδιά με διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας είναι:

  • Περιβάλλον με μειωμένα ερεθίσματα και ιδιαιτέρως ακουστικά ερεθίσματα

  • Χρήση ειδικών βοηθητικών συσκευών ακρόασης

  • Να τους δίνουμε χρόνο να επεξεργαστούν τις πληροφορίες 

  • Να τους απευθυνόμαστε με αργό ρυθμό ομιλίας και καθαρή άρθρωση

  • Χρήση οπτικών ερεθισμάτων, αφού μπορούν να επεξεργαστούν καλύτερα και εστιασμός σε μη λεκτικά στοιχεία της γλώσσας (εκφράσεις προσώπου κ.α.)