Επισκόπηση αισθητηριακής επεξεργασίας

 

 

Επισκόπηση αισθητηριακής επεξεργασίας

Ο τρόπος που το σώμα αναλύει και ανταποκρίνεται στα σήματα που λαμβάνει από το περιβάλλον. Εκθέτοντας τα παιδιά σε αισθητηριακές εμπειρίες μέσω του παιχνιδιού βεβαιώνεται ότι τα παιδιά μαθαίνουν να επεξεργάζονται και να ανταποκρίνονται κατάλληλα στα αισθητηριακά ερεθίσματα του περιβάλλοντός τους.

ΤΟ ΑΚΟΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Βήματα, ο ήχος του ανέμου στα αυτιά σας, ένα τρίξημο της πόρτας, ο ήχος απ’ το καζανάκι της τουαλέτας, ακόμα και οι οδηγίες που σου δίνει κάποιος. Όλα αυτά τα παραδείγματα έχουν ένα κοινό: τον ήχο.

Η αίσθηση της ακοής είναι ο τρόπος που λαμβάνουμε και επεξεργαζόμαστε τις πληροφορίες από αισθητήρια όργανα μέσα στο αυτί. Όταν ακούμε ένα ήχο , ταξιδεύει στον εγκέφαλό μας για να αναλυθεί ώστε να ανταποκριθούμε.

 

ΤΟ ΟΣΦΡΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Το αγαπημένο σου κομμάτι σοκολάτας, πανκέικς το πρωί του Σαββάτου, σαπισμένα φρούτα στα σκουπίδια, και το άρωμα της γιαγιάς σου. Όλα αυτά τα παραδείγματα έχουν ένα κοινό: την μυρωδιά.

Το οσφρητικό σύστημα είναι ο τρόπος που μαζεύουμε πληροφορίες για τις οσμές γύρω μας και διοχετεύουμε αυτές τις πληροφορίες στα νεύρα, που τελικά φθάνουν στον εγκέφαλο. Το οσφρητικό σύστημά μας μπορεί να διακρίνει ανάμεσα σε χιλιάδες διαφορετικές οσμές και μας βοηθάει να αναγνωρίσουμε an  οι μυρωδιες είναι επικύνδινες, δυνατές, αμυδρές, απολαυστικές ή άσχημη.

ΣΤΟΜΑΤΙΚΗ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ

Δάγκωμα, μάσημα, κριτσάνισμα, θήλασμα, γλείψιμο και κατάποση. Όλα αυτά έχουν δύο κοινά: την γεύση και την υφή.

Η στοματική αισθητηριακή επεξεργασία είναι ο τρόπος που ο εγκέφαλός μας λαμβάνει ερεθίσματα από το στόμα και την γνάθο. Όταν τρώμε ή πίνουμε, το στόμα μας στέλνει πληροφορίες στον εγκέφαλό μας σχετικά με αυτά που τρώμε ή πίνουμε. Αυτές οι πληροφορίες περιλαμβάνουν την θερμοκρασία την υφή και τη γεύση. Ο εγέφαλός μας επίσης λαμβάνει ιδιοδεκτικές πληροφορίες από τις αρθρώσεις της γνάθου καθώς δαγκώνουμε και μασάμε.

ΤΟ ΑΙΘΟΥΣΙΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Περιστροφή, στρίψιμο, αναποδογύρισμα, σκαρφάλωμα. Όλες αυτές οι κινήσεις ελχουν κοινό: την κίνηση.

Το αιθουσιάιο σύστημα σχετίζεται με την ισορροπία και την κίνηση και βρίσκεται στο έσω αυτί. Όταν κινούμε το κεφάλι, το υγρό στα στενά όργανα του αυτιού κινείται και μετατοπίζεται, το οποίο συνεχώς μας παρέχει πληροφορίες για τη θέση του κεφαλιού και του σώματός μας στο χώρο (αντίληψη του χώρου).

ΤΟ ΑΠΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Αγκαλιές, ρουχισμός, το γρασίδι ή η άμμος κάτω από τα πόδια μας, το φαγητό που τρώμε, ο καφές που πίνουμε. Όλα αυτά έχουν ένα κοινό: το άγγιγμα.

Η αίσθηση της αφής είναι το πως ερμηνεύουμε τιε πληροφορίες που πέρνουμε από τους υποδοχείς του δέρματος. Όταν νιώθουμε ένα αντικείμενο στο περιβάλλον μας, το νευρικό μας σύστημα λαμβάνει πληροφορίες και μας βοηθά να καταλάβουμε και να διαφοροποιήσουμε την πίεση, τη θερμοκρασία, την υφή, την έλξη, και άλλες απτικές ιδιότητες ενός αντικειμένου. Επίσης, μας αφήνει να προσδιορίσουμε τι είναι αυτό που νιώθουμε.

 

 

 

ΤΟ ΙΔΙΟΔΕΚΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Σπρώξιμο, τράβηγμα, ποδοβολητό, ζούληγμα, πήδηγμα, σκύψιμο. Όλα αυτά έχουν ένα κοινό: τη θέση του σώματος.

Η ιδιοδεκτικότητα αναφέρεται στον τρόπο που οι αρθρώσεις και οι μύες μας στέλνουν μηνύματα στον εγκέφαλό μας για να παρέχουν πληροφορίες για τη θέση και τη κίνηση του σώματός μας. Αυτή η αίσθηση μας επιτρέπει επίσης διαβαθμίσουμε τη δύναμη και την κατεύθυνση των κινήσεών μας.

ΤΟ ΟΠΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Καθοριμός της απόχρωσης της μπλούζας που φοράμε κάθε μέρα, να βρούμε τις κάλτσες μας στο συρτάρι, να εντοπίσουμε την δασκάλα καθώς περπατάει μέσα στην αίθουσα. Όλα αυτά τα παραδείγματα έχουν ένα κοινό: την όραση

Το οπτικό σύστημα είναι το πως λαμβάνουμε και επεξεργαζόμαστε τις πληροφορίες μέσω των ματιών. Όταν βλέπουμε ένα αντικείμενο, είναι λόγω της αντίληψης του φωτός.  Οι ακτίνες του φωτός ακολουθούν ένα μονοπάτι μέσα από τις πολλές διαφορετικές δομές των ματιών μας, μεταφέροντας τελικά οπτικές πληροφορίες στον οπτικό φλοιό του εγκεφάλου μας. Εδώ, ο εγκέφαλος αναγνωρίζει το αντικείμενο και του δίνει νόημα. Είμαστε ικανοί να αντιληφθεί λεπτομέρειες όπως χρώμα, τρισδυάστατη αντίληψη βάθους, και την τοποθεσία του αντικειμένου στο χώρο.

 


Διαταραχή Αισθητηριακής Επεξεργασίας (Δ.Α.Ε.)

Μερικές φορές τα παιδιά βιώνουν δυσκολίες με την επεξεργασία ή ανοχή σε έναν ή περισσότερους τύπους από αισθητηριακά ερεθίσματα. Πολλά μπορεί να είναι τα αίτια που μπορούν να προκαλέσουν αυτή τη δυακολία, αλλά μία από τις πιο συνηθισμένες είναι η διαταραχή αισθητηριακής επεξεργασίας. Για παιδιά με Δ.Α.Ε. , τα σώματά τους δεν οργανώνουν και ενσωματώνουν αισθητηριακά ερεθίσματα κατάλληλα, και αυτό τους δυσκολεύει να δώσουν κατάλληλες αποκρίσεις στο περιβάλλον τους.  Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μία μεγάλη ποικιλία από αποκλίνουσες και μερικές φορές αρνητικές συμπεριφορές.


 

 

Πήγη: https://sensoryprocessing101.com/

Μετάφραση: "λόγου...μάθηση"