Αρχικά, ας διευκρυνήσουμε τι εννοούμε με τους όρους Σημασιολογία και Πραγματολογία...
Ο όρος σημασιολογία αναφέρεται στο λεξιλόγιο και πιο συγκεκριμένα, στο πλήθος λέξεων που γνωρίζει και κατανοεί το άτομο, την προέλευσή τους και την παραγωγή νέων λέξεων.
Πραγματολογία είναι η κατάλληλη χρήση τη γλώσσας για να επικοινωνούμε ανάλογα με το περιβάλλον και τον επικοινωνικό σύντροφο. Τα βασικά στοιχεία στα οποία αναφερόμαστε με αυτόν τον όρο, είναι η ικανότητα να απαντάμε κατάλληλα όταν μας ρωτάνε κάτι, να περιμένουμε την σειρά μας, η παρατήρηση των μη λεκτικών στοιχείων της γλώσσας, η διατήρηση θέματος, η διατήρηση βλεμματικής επαφής κ.α.
Τα παιδιά με Δ.Α.Φ. παρουσιάζουν σημαντική έκπτωση των παραπάνω ικανοτήτων.
Πιο αναλυτικά...
Στον τομέα της Σημασιολογίας τα παιδιά με Δ.Α.Φ. δυσκολεύονται:
στην κατανόηση των λέξεων που σχετίζονται με συναισθηματικές και πνευματικές καταστάσεις (ξέρω, πιστέυω, γνωρίζω),
στη συσχέτιση αντίκειμένων ανάλογα με τα κοινά τους χαρακτηριστικά,
στην κατηγοριοποίηση εννοιών,
στον εντοπισμό της λέξης που εννοεί ο συνομιλητής από την περιγραφή της,
στην κατανόηση κάποιων λέξεων, παρότι τις χρησιμοποιούν.
Στον τομέα της Πραγματολογίας παρατηρούνται τα εξής:
Δυσκολία στην συνδυαλλαγή, τον διάλογο και τις επικοινωνιακές δεξιότητες.
Κατανοούν μόνο κυριολέκτικά τον λόγο, χωρίς να αντιλαμβάνονται αστεία, μεταφορές και κρυφά νοήματα.
Παρουσιάζουν μειωμένη δυνατότητα παρατήρησης και ανταπόκρισης στις μη λεκτικές πτυχές της γλώσσας.
Αδυνατούν να μιλησούν με πολλά άτομα ταυτόχρονα και να μείνουν σε μία σύζητηση για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Δεν έχουν βλεμματική επαφή με τον συνομιλήτή τους και ούτε έχουν ανεπτυγμένη την κοινή προσοχή.
Συχνά μονολογούν, χωρίς να στοχεύουν στην επικοινωνία.
Ελλειπή δυνατότητα να διακρινουν πώς να μιλήσουν και να συμπεριφερθούν προς τους διαφορετικούς επικοινωνιακούς συνεργάτες (επίσημα με κάποιους, φιλικά με συγγενείς και φίλους).
Συμπερασματικά, η ποιότητα του λόγου των παιδιών με Δ.Α.Φ., όπου παρουσιάζουν δυσκολίες σε αυτούς τους τομείς, έχει σημαντική απόκλιση από τον λόγο των συνομιλήκων τυπικής ανάπτυξης, ακόμη και αν η μορφολόγια και η σύνταξη δεν είναι επηρεασμένες.
Η παρέμβαση από το λογοθεραπευτή πρέπει να είναι εξατομικευμένη και σε συνεργασία με τους γονείς και το σχολικό πλαίσιο, ΄ώστε να εξασφαλίζεται η γενίκευση των νέων δεξιότητων.
autismo.jpg
Αρχικά, ας διευκρυνήσουμε τι εννοούμε με τους όρους Σημασιολογία και Πραγματολογία...
Ο όρος σημασιολογία αναφέρεται στο λεξιλόγιο και πιο συγκεκριμένα, στο πλήθος λέξεων που γνωρίζει και κατανοεί το άτομο, την προέλευσή τους και την παραγωγή νέων λέξεων.
Πραγματολογία είναι η κατάλληλη χρήση τη γλώσσας για να επικοινωνούμε ανάλογα με το περιβάλλον και τον επικοινωνικό σύντροφο. Τα βασικά στοιχεία στα οποία αναφερόμαστε με αυτόν τον όρο, είναι η ικανότητα να απαντάμε κατάλληλα όταν μας ρωτάνε κάτι, να περιμένουμε την σειρά μας, η παρατήρηση των μη λεκτικών στοιχείων της γλώσσας, η διατήρηση θέματος, η διατήρηση βλεμματικής επαφής κ.α.
Τα παιδιά με Δ.Α.Φ. παρουσιάζουν σημαντική έκπτωση των παραπάνω ικανοτήτων.
Πιο αναλυτικά...
Στον τομέα της Σημασιολογίας τα παιδιά με Δ.Α.Φ. δυσκολεύονται:
Στον τομέα της Πραγματολογίας παρατηρούνται τα εξής:
Συμπερασματικά, η ποιότητα του λόγου των παιδιών με Δ.Α.Φ., όπου παρουσιάζουν δυσκολίες σε αυτούς τους τομείς, έχει σημαντική απόκλιση από τον λόγο των συνομιλήκων τυπικής ανάπτυξης, ακόμη και αν η μορφολόγια και η σύνταξη δεν είναι επηρεασμένες.
Η παρέμβαση από το λογοθεραπευτή πρέπει να είναι εξατομικευμένη και σε συνεργασία με τους γονείς και το σχολικό πλαίσιο, ΄ώστε να εξασφαλίζεται η γενίκευση των νέων δεξιότητων.