Λεπτή κινητικότητα

Η λεπτή κινητικότητα αφορά την διατήρηση θέσης, στοχοκατευθυνόμενης κίνησης και συντονισμού μικρών μυϊκών ομάδων που κυρίως βρίσκονται στην παλάμη, δάχτυλα, πέλμα και στο πρόσωπο. Παραδείγματα τέτοιων κινήσεων είναι η χρήση μολυβιού, ψαλιδιού, κατασκευή Legο, κούμπωμα κουμπιών/φερμουάρ, άνοιγμα ενός κουτιού/βάζο, όπως και το βλεφάρισμα. Γίνεται γρήγορα αντιληπτό πως η ανάπτυξη λεπτών κινητικών δεξιοτήτων προάγει σημαντικά την ποιότητα, το αποτέλεσμα και την ταχύτητα εκτέλεσης δραστηριοτήτων.

Η επιδεξιότητα των παιδιών σε λεπτές κινήσεις άμεσα είτε έμμεσά θα τα βοηθήσει να ανταποκριθούν κατάλληλα σε σχολικούς ρόλους (γροφοκινητικές δεξιότητες, χρήση ψαλιδιού), κοινωνικούς ρόλους μέσα από το παιχνίδι (κατασκευαστικά παιχνίδια, ντύσιμο κούκλας), ρόλους αυτοεξυπηρέτησης (δέσιμο κορδονιών κουμπιών, ζώνης, χρήση πιρουνιού, βούρτσισμα δοντιών, χτένισμα) που παρέχουν αυτονομία διαβίωσης. Χωρίς την ικανότητα ολοκλήρωσης αυτών τα καθημερινών έργων, η αυτοεκτίμηση των παιδιών πλήττεται, οι σχολικές επιδόσεις είναι μέτριες και οι επιλογές στο παιχνίδι περιορίζονται. Επίσης, γίνεται ανέφικτη η κατάλληλη ανάπτυξη ανεξαρτησίας σε βασικούς τομείς της ημέρας (ντύσιμο, σίτιση κ.λπ.) και της κοινωνικής συμμετοχής.

Παιδιά με δυσκολίες λεπτής κινητικότητας συνήθως:

  • Αποφεύγουν ή/και δεν δείχνουν ενδιαφέρον για δραστηριότητες που απαιτούν την συμμετοχή λεπτών δεξιοτήτων.
  • Προτιμούν σωματική κίνηση στα παιχνίδια και αποφεύγουν παιχνίδια που συνήθως απαιτείται να καθίσουν.
  • Δείχνουν ενδιαφέρον σε παθητικές δραστηριότητες, όπως παρακολούθηση τηλεόρασης, tablet κ,λπ.
  • Δεν τους αρέσει να γράφουν και να κόβουν (συχνά απαιτούν να τους ζωγραφίσουμε εμείς).
  • Περιμένουν από τους γονείς τους να τους ντύσουν ή να τους βουρτσίσουν τα δόντια.